Differansekontrakter kan være et kraftfullt virkemiddel for å få i gang klimaløsninger for skipsfarten, som nye drivstoff. Differansekontrakter inngås mellom staten og bedriftene, hvor staten deler prisrisikoen og bidrar til å finansiere mellomlegget mellom fossile og grønne løsninger, som for eksempel hydrogen eller ammoniakk. Det siste året har flere diskutert differansekontrakter som et mulig virkemiddel, og i budsjettenigheten mellom regjeringen og SV ble det bestemt å utrede differansekontrakter i løpet av 2023. Hvordan ser en differanskontrakt ut, hvilke ledd i verdikjeden mottar støtte, og hvordan kan dette i praksis bidra til at maritim næring fremskynder sitt grønne skifte, var noen av problemstillingene for medlemsmøtet.
Det var 36 deltakere tilstede på møtet.
Medlemsmøte 27. februar 2023
"Kan differansekontrakter gjøre en forskjell?" med
Tormod Ludvik Nilsen, advokat og partner i Wikborg Rein og Global Head of Renewable Energy. Arbeider med rådgivning og transaksjoner for norske internasjonale kraftselskaper og finansielle investorer innenfor vannkraft, vindkraft, nett og nye teknologier.
Julia Skisaker, fast advokat i Wikborg Rein og i fagområdet for Energy & Renewables. Hun arbieder med internasjonale transaksjoner, prosjekter og tvister innenfor energisektoren.
Liv-Elisif Kalland, fagansvarlig for maritim sektor i Miljøstiftelsen Zero, jobber med klimaløsninger. Hun har en doktorgrad i materialkjemi fra UiO, hvor hun bl.a. har fordypet seg i materialer til brenselceller.
Simon Johannsson er fagsjef Klima i Norges Rederiforbund og leder forbundets klimateam. Han har ansvar for oppfølging av forbundets klimastrategi.